KRAJOWA RADA RADCÓW PRAWNYCH - zadania
zakres działania KRRP:
- reprezentowanie samorządu wobec sądów, organów państwowych i samorządowych, instytucji i organizacji,
- udzielanie opinii o projektach aktów prawnych oraz przedstawianie wniosków dotyczących unormowań prawnych,
- koordynowanie działalności OIRP i sprawowanie nadzoru nad ich działalnością,
- uchwalanie budżetu KRRP i zatwierdzanie sprawozdań z jego wykonania oraz rozpatrywanie wniosków Wyższej Komisji Rewizyjnej,
- wybór Prezesa KRRP oraz Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego, jeżeli jego mandat wygasł w okresie pomiędzy Krajowymi Zjazdami Radców Prawnych,
- wybór przewodniczącego Krajowego Zespołu Wizytatorów, jego zastępcy i członków,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał rad OIRP,
- koordynowanie doskonalenia zawodowego radców,
- uchwalanie regulaminów:
- działalności samorządu i jego organów,
- zakresu, trybu działania oraz zasad wynagradzania wizytatorów,
- odbywania aplikacji i składania egzaminu radcowskiego oraz pokrywania kosztów aplikacji i ustalania ich wysokości,
- prowadzenia list radców i aplikantów,
- zasad współdziałania radcy z prawnikiem zagranicznym,
- uchylanie sprzecznych z prawem uchwał zgromadzenia OIRP,
- tworzenie OIRP, określanie ich liczby oraz terytorialnego zasięgu,
- ustalanie zasad gospodarki finansowej samorządu,
- określanie wysokości składki członkowskiej i zasad jej podziału oraz wysokości opłat za wpis na listę radców i aplikantów oraz opłat manipulacyjnych,
- uchwalanie zasad zwalniania aplikantów od ponoszenia w całości lub w części opłaty rocznej, a także odraczania jej płatności lub rozkładania jej na raty,
- wykonywanie zadań określonych w ustawie o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w RP.
Zadania KRRP wskazane można podzielić na 3 zasadnicze grupy:
Pierwsza grupa została określona w art. 60 ustawy [ o radcach prawnych ] gdzie wymieniono między innymi :
- reprezentowanie samorządu na zewnątrz tj. wobec sądów, organów państwowych i samorządowych, instytucji i organizacji
- udzielanie opinii o projektach aktów prawnych oraz przedstawianie wniosków dotyczących unormowań prawnych,
- koordynowanie działalności okręgowych izb radców prawnych oraz sprawowanie nadzoru nad ich działalnością
- przedstawianie wniosków dotyczących unormowań prawnych,
- uchwalanie budżetu KRRP i zatwierdzenie sprawozdań z jego wykonania oraz rozpatrywanie wniosków Wyższej Komisji Rewizyjnej,
- wybór Prezesa KRRP, Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego jeżeli jego mandat wygasł w okresie pomiędzy Krajowymi Zjazdami RP,
- wybór przewodniczącego Krajowego Zespołu Wizytatorów, jego zastępcy i członków,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał rad okręgowych izb RP,
- koordynowanie doskonalenia zawodowego RP,
- uchwalanie regulaminów działalności samorządu i jego organów; zakresu, trybu działania oraz zasad wynagradzania wizytatorów, odbywania aplikacji radcowskiej i (składania egzaminu radcowskiego oraz pokrywania kosztów aplikacji radcowskiej i ustalania ich wysokości – zapis usunięty z ustawy), prowadzenia list radców prawnych i aplikantów radcowskich, dotyczących zasad współdziałania radcy prawnego z prawnikiem zagranicznym reprezentującym klienta w postępowaniu, w którym zgodnie z obowiązującymi przepisami wymagane jest, aby strona była reprezentowana przez adwokata lub r.p..
Wskazać należy także wyraźnie inne wskazane w art. 60 kompetencje :
- uchylanie sprzecznych z prawem uchwał zgromadzenia okręgowej izby radców prawnych, ,
- tworzenie okręgowych izb radców prawnych, określanie ich liczby oraz terytorialnego zasięgu,
- ustalanie zasad gospodarki finansowej samorządu,
- określanie wysokości składki członkowskiej i zasad jej podziału oraz wysokości opłat związanych z decyzją w sprawie wpisu na listę radców prawnych i aplikantów radcowskich oraz opłat manipulacyjnych,
- uchwalanie zasad zwalniania aplikantów od ponoszenia w całości lub w części opłaty rocznej, a także odraczania jej płatności lub rozkładania jej na raty
- wykonywanie zadań określonych w ustawie o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Do KRRP należą również kompetencję wynikające z prawa korporacyjnego ( druga grupa ):
- prowadzenie działalności finansowo-gospodarczej w ramach uchwalonego budżetu oraz zarządzanie majątkiem Krajowej Izby;
- sprawowanie ogólnego nadzoru nad szkoleniem aplikantów (ustalanie ramowego programu zajęć, zalecanie radzie izby uzupełnienia programu aplikacji lub tematyki egzaminacyjnej, prowadzenie listy osób, które złożyły egzamin z wynikiem nie dostatecznym, wyrażanie, na wniosek rady izby, zgody na składanie egzaminu przed komisją innej rady );
- występowanie z wnioskiem do jej Prezesa oraz do dziekana rady izby o przeprowadzenie wizytacji (jest to również uprawnienie Prezydium Rady);
- uprawnienie Prezesa KRRP do realizacji wniosków i wydania zaleceń wynikających z wizytacji przeprowadzonej przez Krajowy Zespół Wizytatorów;
- występowanie z wnioskiem do organu samorządu, który dokonał wyboru, o odwołanie członka tego organu;
- przyznawanie odznaki honorowej "Zasłużony dla Samorządu Radców Prawnych" i jej pozbawianie (jest to uprawnienie Prezydium KRRP).
Uprawnienie nadzorcze do uchylania sprzecznych z prawem uchwał zgromadzenia izby nie odnosi się do uchwal rady izby.
Nadzór KRRP może być sprawowany tylko w wypadkach i w trybie określonym w ustawie.
Niezależność samorządu w wykonywaniu zadań i podleganie tylko przepisom prawa (art. 40 ust. l ustawy) należy odnieść nie tylko do samorządu jako całości, ale i do jego jednostek organizacyjnych i organów. Niemożność niezależnego realizowania zadań przez organ samorządu przy nieistnieniu ograniczeń w ustawie oznaczałaby brak samorządności. Zapisana w pkt 6 omawianego przepisu kompetencja do "rozpatrywania odwołań od uchwał rad" odnosi się tylko do uchwał o charakterze decyzji administracyjnych, gdy rada izby, w ramach zleconej samorządowi do wykonywania funkcji administracji publicznej, działa władczo w zastępstwie państwa i posługuje się formą decyzji administracyjnej. Wówczas stronom postępowania przysługuje, zgodnie z konstytucyjną zasadą dwuinstancyjności, prawo do wnoszenia środków odwoławczych.
Do trzeciej grupy zaliczyć można kompetencje nie wynikające wprost z norm prawnych lecz pomimo braku w ustawie wyraźnego zobowiązania rady izby do rozpatrywania wniosków KRRP, należy uznać, że KRRP może w ramach swych uprawnień koordynacyjnych i nadzorczych wystąpić z takim wnioskiem do tej rady także w sprawie zawieszenia w sprawowaniu funkcji samorządowych ( z wyjątkiem członków sądów dyscyplinarnych ) Rada izby rozpatruje wniosek samodzielnie.
Ponadto zgodnie z Art. 46. KRRP przedstawia corocznie informację o funkcjonowaniu samorządu Prezydentowi Rzeczpospolitej Polskiej.